2011. augusztus 30., kedd

Ajánlani szeretnék nektek egy remek filmet

Egy kedves ismerősöm hívta fel a figyelmem erre a filmre. Tudja, hogy ezt a blogot írom és szólt, hogy ez hasznomra lehet. Ezúton szeretnék köszönetet mondani neki a hatalmas segítségért. Amint időm engedte, azonnal végig néztem a filmet és nagyon jónak találom. Nem akarok semmit elárulni, inkább nézzétek meg a filmet. Előre szólok, hogy 50 perces, de megéri. Szakítsatok ennyi időt magatoknak, mert nem fogjátok megbánni!!! Számomra hasznos volt, sok kérdésre választ kaptam és egyben igazolta azt, amit az egészséges fogyásról tudok és hiszek. 

Ha megnézététek, kérlek szóljatok hozzá nyugodtan, legalább megvitatjuk.

2011. augusztus 29., hétfő

Erika története, aki háromszor is 25 - 30 kilót fogyott

Erikát is véletlenül ismertem meg. Amikor megláttam a blogját, azonnal elkezdtem olvasni. Az már az első képről látszott, hogy elérte a célját, hisz nagyon csinos hölgyemény, de amikor kiderült, hogy három gyerek édesanyja, azonnal megkerestem és megkértem ossza meg velünk történetét.


"Gyerekkoromban mindig duci kislány voltam :( Evési problémáim nem voltak, vagyis mindig szerettem enni. Nálunk ez mindig fő téma volt, „egyél mert az jó”, most is olyan vagyok, megmaradt ez a szokásom: főzök, etettek, szeretünk jókat enni. Szeretem látni, hogy jó ízűen esznek amit jó szívvel készítek. Próbálok egészségesebben főzni. Nem vagyunk válogatósak, szinte mindent szeretünk. Sajnos sportolásra nem volt lehetőségem, szüleim annak idején nem tartották fontosnak, amit nagyon bánok. De most anyukaként nagyon-nagyon fontosnak tartom és igyekszem, hogy a gyerekeim sokat mozogjanak.

2011. augusztus 18., csütörtök

Bambi a mozgásról

Mivem Bambi e téren már bizonyított, megkértem mesélje el nekünk ő hogyan csinálta és azt is, hogy mi a véleménye a mozgásról.
"A mozgást a szülés után elsősorban a kilóim csökkentése reményében kezdtem el, és nagyon nehezen, döcögősen indult, hiszen már egy jó ideje eltunyultam itthon. De mindig a két barátnőmre gondoltam, akik sikeresen lefogytak, és valahogy ez újabb és újabb erőt adott ahhoz, hogy nekiálljak a napi fél órámnak. Úgy voltam vele, ha tudok esténként akár 3 órát is internetezni, akkor azt a fél órát abból bőven lecsíphetem sportra.
Norbi duci tréningjeire tornáztam az elején, mindig váltogattam őket, hogy ne legyen unalmas, ezek általában 30 percesek és bármennyi súlyfelesleggel is tornázhatóak.
Szinte minden nap tornáztam fél órát, néha negyven percet, mikor melyik DVD-re tornáztam, pihenőnap nem igazán volt, mert nagyon akartam a célomat! :)
Az első napok nehezen mentek, nehezen vettem levegőt, elfáradtam, ami érthető is, hiszen több hónap (jó két év majdnem) kimaradt az életemből torna ügyileg. Már az is nehezen ment, hogy feljöjjek a másodikra gyalog, mindig lifttel jöttem, annyira elfogyott a levegőm a végére. :(((
Mikor Benny aludt, én tornáztam. Napi fél óra mindig volt, az embernek arra van ideje, amire akarja. Csak rajtunk múlik, hogy hogy osszuk be a napjainkat és ha el akarunk érni valamit, akkor azért meg is kell dolgozni. Mint írtam, ha netezni tudtam több órát, akkor tornára is KELL, hogy legyen idő.
A duci tréningeket kb. 75 kg eléréséig csináltam itthon, utána kezdtem el kiegészíteni a szabadtéri mozgással. Először csak sétáltam, utána próbálkoztam a futással váltakozva a sétát, és mikor már egyre jobban ment, úgy emeltem a futással megtett perceket is, míg elértem arra a szintre, hogy séta nem volt, csak kocogás és az is egyre több km.
Egyre jobban rákaptam a futásra, kikapcsolt, feltöltött energiával és sokkal fittebb voltam egész nap.
A futás nekem mára egy olyan élmény lett, ami nélkül nehezen indul a napom. Ott egyedül lehetek, távol gyerkőctől, férjtől, mindenkitől, csak én és a zeném, a természet, abban az egy órában (mert most már alkalmanként annyit mindig futok) kifutom magamból a dühöt, gondokat, ha éppen vannak, feltöltöm az energiakészletemet a napokra, és kikapcsolódok. :)
Tetszik, hogy látom a fejlődést is magamon, egy éve még örültem, mikor fél órát tudtam egy huzamban futni, majd emeltem a távot 40-45 percre és ma már lazán lekocogom az egy órát is és még bírnám tovább is. :)
Amióta pedig az első versenyen részt vettem, azóta még jobban rákattantam a futásra, mert annyira jó volt átélni, a hangulat magával ragadja az embert és olyan gyorsaságra képes, amiről nem is gondolná. :))) Inspiráló a többi futótárs, a dundibbak, az idősebbek, a vakok, a betegek, mégis egy a cél: teljesíteni a távot. Szerintem, ha egyszer valaki részt vesz egy ilyen eseményen, akkor utána már figyelni fogja a kiírásokat és amin részt tud venni, újra ott lesz. :)))
Abbahagyni semmiképp sem szeretném, bár ősztől majd biztos változni fog kicsit az életem a sport terén is, ha újra munkába állok, de a terv már meg van a fejemben erre is, hogy legalább 3-4szer hetente hogy jussak el majd futni. :)))) Jövőre amúgy is félmaraton verseny van tervben a híres bécsi maraton rendezvényen, úgyhogy feladni, abbahagyni semmiképp sem szeretném. :)
Már akkor is elvonási tüneteim voltak, mikor az izomhúzódás miatt nem futhattam több hétig, fájt a szívem, mikor én Bennyvel sétáltam a tónál és körülöttünk futottak az emberek…. nem volt jó élmény, alig vártam, hogy újra futócipőt húzhassak. :)))

Hogy mit tanácsolok másoknak? Először is azt, hogy nem létezik lehetetlen. Olyan nincs, hogy erre vagy arra nincs időm, mert igenis van!!!! Arra van időnk, amire szeretnénk, csak szervezés és akarat kérdése! Én esténként sokszor 11 körül megyek aludni, de reggel erőt veszek magamon, felkelek 3/4 6-kor és míg a kis családom alszik, én lent futom a kilométereket. Mire felébrednek, én már letusoltam, megreggeliztem és energiával feltöltve várom, hogy kezdődjön a közös napunk. :) Az sem kifogás, hogy nincs pénzünk rá, mert a futásban pont az a jó, hogy nem kell konditerembe menni, a drága tagsági díjat fizetni, csak egy futócipőre kell beruházni, és hajrá! :) Tehát kifogások helyett fel a futócipőt és ki a szabadba!!!! Aki egyszer rákattan, az már nem fogja abba hagyni, ezt garantálom! :))))"

2011. augusztus 17., szerda

Fogyókúrázók réme – a mozgás – 2 rész

Ha mégis a mozgás mellett döntenél, akkor szeretném felhívni a figyelmedet pár dologra, mert okos ember a más hibájából tanul. Én már elkövettem pár hibát, neked nem muszáj. 

Az elején csak óvatosan! Mivel súlyfölösleg van rajtad, és a mozgás/sport amúgy sem egy egyszerű dolog, ezért nem mindegy, hogy hogyan kezded el. Minél több a plusz kiló rajtad, annál nehezebb a mozgás, mivel a szív jobban meg van terhelve. Azt is figyelembe kell venni, hogy (valószínű) rég volt amikor utoljára sportoltál, ezért a szervezet sem úgy fog reagálni, ahogy te elvárod.
A cél a fogyás, pontosabban a zsírégetés, ezért nagyon sokan nekiugranak a DVD-knek. (Nem fogok megnevezni egy fitnesz gurut, és divatos terméket sem mert nem akarok reklámot csinálni.) Szóval ne tedd, ne ugorj neki a kőkemény zsírégető programoknak. 

Kezdésnek ajánlom, hogy előbb szoktasd hozzá magad a mozgáshoz. A legegyszerűbb, ha elkezdesz gyalogolni. Ehhez még pénz sem kell. Biztos van otthon egy sportcipőd, de ha nincs, akkor megteszi egy kényelmes utcai, csukott cipő is. Válassz ki magadnak egy bizonyos távot, lehetőleg ne autókkal telezsúfolt, szennyezett út legyen, inkább valami park, vagy erdős rész, ahol friss levegőn lehetsz. Gyalogolj megállás nélkül 10 – 20 – 30 percet, lehetőség szerint. Ne séta legyen, hanem tempós gyaloglás, és idővel a tempót növeld. Az elején ki fogsz fulladni, ez természetes, hiszen gyorsul a szívverésed és elkezdesz fáradni. Ne add fel!!! Ha kell lassíts, vagy állj meg egy percre, fújd ki magad, és aztán menj tovább. Ha már egész jól bírod, akkor már felgyorsíthatod a lépteidet, tégy úgy, mintha a busz elé sietnél. Ezt tovább fejlesztheted a futásig, amit az elején gyors, tempós gyaloglással kombinálhatsz addig, amíg meg nem edződsz a futáshoz. Ezt azért mondom, mert nagy súlyfölösleggel nagyon nehéz a futás és nem is ajánlott. Szóval esettől függően kiválaszthatod a neked megfelelő változatot. Ez a fajta mozgás azért jó, mert egyrészt megmozgatod az egész tested, másrészt levegőn vagy és köztudott, hogy zsírt égetni a legjobban a friss levegőn futással lehet. Ha már megszoktad a rendszeres mozgást, akkor egy megfelelő cipővel elkezdheted a futást is. 

A másik változat a torna. Ehhez sem kell pénz. Ha ezt a bejegyzésemet olvasod, akkor megvan hozzá minden szükséges kelléked: internet és pár négyzetméter a szobában (nekem is ennyi van, plusz még két súlyzó). Ezzel is érdemes óvatos lenni. Az elején elég, ha napi 10 – 15 perc torna megvan, aztán fokozatosan növelheted az időt. Az elején írtam, hogy ne kövesd el azt a hibát, hogy nekiugrassz a kőkemény zsírégető DVD-knek és most is ezt írom. Ezzel csak azt fogod elérni, hogy másnap olyan izomlázad lesz, hogy fel sem fogsz tudni kelni az ágyból, és akkor még nem beszéltem a sérülésekről. Az izomláz jó, azt jelenti, hogy nem dolgoztál hiába, de nem mindegy, hogy milyen fokú izomlázad van. Ha másnap félholtan kelsz fel, akkor előbb-utóbb abba fogod hagyni. Ezért tanácsolom inkább a kevesebbet az elején, hogy hozzászoktasd a testedet a mozgáshoz. Itt is érvényes az, amit a futásnál említettem. Plusz 20 – 30 kiló súlyfölösleggel egy olyan személy, aki talán soha életében nem sportolt, nem fog tudni se lépést tartani, se végig csinálni egy olyan programot, amely közben még az egykori fitnesz világbajnok is liheg. Ne hagyd magad becsapni az ilyen szövegek által, hogy: „hűha”, „megcsinálod, képes vagy rá”, „na még nyolcat”, „ne hagyd abba” stb. Persze, hogy ügyes vagy és meg is csinálod, csak nem első nap. Ha belejöttél kicsit a mozgásba, akkor nyugodtan neki foghatsz végigcsinálni a DVD-s tornákat, de előbb kicsit szoktasd hozzá magad. 

Most biztos vannak köztetek olyanok, akik különböző egészségi problémákkal küszködnek. Én is ilyen vagyok/voltam. Itt írtam róla bővebben, most csak annyit említek meg, hogy ne volt súlyfölöslegem, de komoly térd- és derékproblémáim voltak/vannak, és nem sportoltam kb. 20 éve. Sokáig gondolkodtam azon, hogy mit tudnék sportolni, hogy ne legyen káros, és mégis használjon. Az orvos gyógytornát javasolt, megtiltotta az aerobikot, és a gyors, hirtelen mozdulatokat. Ez startból kizárta a zenés aerobik DVD-re való tornázást. Ezért az elején kinéztem pár lábemelés, guggolás, és hasonló gyakorlatot, amit úgy gondoltam jó lesz elvégezni. Első nap mindegyikből végeztem 5-öt 5-öt. Jó érzés volt az a bizsergő fáradtság a lábaimban, azért is, mert tudtam, hogy használ, másrészt pedig azért, mert sikerült elindulni egy olyan úton, ami aztán eredményhez vezetett. Másnap is megcsináltam a betervezett adagot, és már kezdtem érezni az enyhe izomlázat. Nem volt vészes, amolyan jóleső érzés volt, ami jelzi, hogy „dolgoztam”. A következő napokban felemeltem a gyakorlatszámot 8-ra, aztán 10-re, és mikor úgy éreztem, hogy jól bírom, bevezettem új gyakorlatokat. Volt olyan gyakorlat, ami túl nehéznek, vagy veszélyesnek bizonyult, azokat nem végeztem, kerestem helyettük mást. Bevallom az elején nagyon féltem, rendkívül óvatos voltam, de amikor láttam, hogy meg lehet csinálni, a félelem eltűnt, helyére került a büszkeség. Igen, büszke voltam magamra, amiért legyőztem a félelmet, a lustaságot, a kényelmet és bevezettem a sportot az életembe. Te is büszke leszel majd magadra, meglátod. Elkezdeni nehéz, de ha már rávetted magad, akkor menni fog.

2011. augusztus 16., kedd

Fogyókúrázók réme – a mozgás – 1 rész

„Á, én inkább kevesebbet eszek és úgy fogok fogyni. Nekem a mozgás nem megy, nincs se időm, se pénzem ilyesmire.”
Ismerős? Nekem igen. Nagyon sokan így gondolkodnak (én is köztük voltam) és mozgás, sportolás nélkül akarnak fogyni.

Megkérdeztem a Fogyi - Kondi blogom olvasóit erről a témáról. Az alábbi képen látható a szavazás eddigi állása:



Biztos mozgás nélkül is le lehet fogyni, DE!!! Igen, mindig van egy DE!
Szakemberek mondják, hogy az egészséges élet része a mozgás, és azt is, hogy fogyni csökkentett kalóriabevitellel és mozgással kell! A szakemberek továbbá azt is mondják, hogy a mozgás ne csak a fogyás miatt kell, hanem az egészség megőrzéséért is!

Elcsépelt szöveg, lerágott csont … DE, és megint itt a DE! 

Felvázolok neked két forgatókönyvet.
  1. Mozgás nélkül akarsz fogyni, mert ugye neked nem megy a mozgás, nincs pénzed meg időd rá. Beállsz napi 1200 kcal-ra, vagy még ennél is kevesebbre. Ennek következménye: állandóan éhes leszel, a szervezet nem kapja meg a szükséges kalóriamennyiséget, felborul az anyagcseréd, először fogysz, aztán a szervezet beáll takarékos üzemmódba és elkezd raktározni, te meg azon kapod magad, hogy alig eszel valamit és mégis hízol. Ilyenkor szokták mondani, hogy „én még a levegőtől is hízok”. Nem beszélve arról, hogy huzamosabb ideig ezt a csökkentett kalóriabevitelt nem lehet tartani, és nagy a valószínűsége annak, hogy elkezdesz csipegetni, lecsúszik egy szelet kenyér, egy pár kocka csoki, egy t*ró r*di, meg ki tudja mik, vagy épp nem tudod megállni és jól belakmározol. Aztán a mérleg azt mondja, hogy nem fogytál, sőt, lehet, hogy híztál. Te felháborodsz, mert egész hónapban koplaltál, mégsem fogytál. Ezen kívül állandóan fáradt vagy, itt fáj, ott fáj, nincs erőd, nincs kedved, állandóan csak az evésen jár az eszed, vívódsz magadban stb. Titokban irigyled azokat, akik lefogytak, szomorú vagy azért, mert nálad nincs eredmény. Megvigasztalod magad egy időre, de aztán ismét lever a sikertelenség és ez így megy egyik végletből a másikba, miközben a mérleg nem akar eredményt mutatni.
  2. Ráveszed magad a napi mozgásra. Lassan hozzászoktatod magad testileg és lelkileg a rendszeres mozgáshoz és folyamatosan növeled a terhelést. Megengedsz magadnak egy kicsivel több kaját, amit a mozgással ledolgozol. Ez egyben azt is jelenti, hogy megadod a szervezetednek a szükséges kalóriát, vitaminokat, ásványi anyagokat és mindazt, amire a szervezetnek szüksége van. A mozgás felpörgeti a szervezet működését, beindítja a fogyást, karban tartja az izmaidat stb. Tele leszel energiával, ami most így első látásra hihetetlen, de igaz (tapasztalatból beszélek). Büszkeség fog eltölteni azért, mert elérted azt, ami eddig lehetetlennek tűnt. Bezsebeled a dicséreteket azoktól, akik még mindig az első forgatókönyv szerint szeretnének fogyni és azoktól is, akik nem fogyókúráznak, de nem is mozognak rendszeresen. Egy idő után látni fogod, hogy fogytál és feszesebb is vagy, nem kell a rezgő testrészektől tartani, ugyanis ezek kezdenek eltűnni, helyette kapsz egy olyan testet, amit jó nézni a tükörben, és amiben boldogan és elégedetten élhetsz. Előszedheted a kihízott ruháidat, nem kell újat venni.
Melyiket választanád?

2011. augusztus 6., szombat

Dr. Boldog Zsuzsanna a 13 napos fogyókúráról és az egészséges életmódról

Megkérdeztem Dr. Boldog Zsuzsanna megelőző szakorvost mi a véleménye a "13 nap alatt 8 kiló" fogyókúráról és az egészséges életmódról. Az alábbiakban megosztom veletek a válaszát.

Martinelli: Kérném írja meg milyen hatással van egy ilyen kúra a szervezetre?
Dr. Boldog Zsuzsanna: Mint minden az egyén egyediségétől függ. Pl. a kávé azon emberek számára, akik ritkán, kevesebbet fogyasztanak vagy érzékenyebbek, fokozza az anyagcserét, de aki hozzászokott, annak nem lesz ilyen hatása. Tehát valóban lesznek olyanok, akik jelentős súlyt veszítenek, de csak a "gyógyszeres" (kávé) anyagcsere növelés és az alacsony kalóriabevitel miatt. (Hiszen ez a testsúlyrendezés egyik alapvető elve: növelni az energiaelhasználást mozgással és csökkenteni a kalóriabevitelt, de figyelve, hogy valóban az üres kalóriákat és ne a tápláló ételek mennyiségét csökkentsük).

Martinelli: Mit jelent a szervezetnek egy ilyen napi étrend, amit itt 13 napon át ajánlanak?
Dr. Boldog Zsuzsanna: Az étrendben a vitaminok, ásványi anyagok az általános ajánlásokhoz képest kevesek és egyesek számára a jelentős kalóriacsökkentés szintén problémát okozhat. 13 nap alatt nem alakul ki hiányállapot, sőt, aki eddig egyáltalán nem figyelt a zöldség-gyümölcs fogyasztásra még jó  is lehet, hogy legalább egy minimális bevitel lesz. Azonban, akinek üresek a "raktárai" panaszok jelenhetnek meg a csökkent bevitel miatt. Az, hogy nincs reggeli sok ember számára megszokott, de semmiféleképpen nem egészséges. Napközben kell a kalória és a délután felé kevesebb (kivéve, ha valaki akkor jár mozogni), de ahhoz, hogy ne legyen éhségérzet, a szervezetnek tápláló vegyes étkezésre van szüksége a délelőtt folyamán. (különben ne csodálkozzon, hogy estére "farkaséhes" lesz)
Martinelli: Mik a várható következmények a kúra befejezése után?
Dr. Boldog Zsuzsanna: A kúra befejezése után, ha semmilyen életmódi tényezőben nem történik változás (rendszeres mozgás, csökkentett kalóriabevitel), akkor a szervezet visszaállítja az eredeti egyensúlyi állapotot és testsúlyt. Esetleg azoknak az embereknek marad tartós a testsúlycsökkenés, akik egyébként odafigyelnek az egészséges életmódra és csak a nemrég felszedett néhány kilótól akarnak gyorsan megszabadulni.
Az egészséges testsúly eléréséhez elegendő lehet ilyen-olyan fogyókúra (egyéntől függ, hogy mennyire ártalmas az egészségére), de megtartásához csak az életmódrendezés vezet. Ennek része kell legyen a megfelelő rendszeres zsírégető mozgás, a többszöri változatos étkezés (üres kalóriák csökkentése, zöldség-gyümölcs rendszeres fogyasztása) és a lelki dolgok rendezése (ha hirtelen rakódott fel a sülytöbblet pl. szülés, új munkahely kapcsán, akkor milyen olyan változások történtek, amiket nem megfelelően dolgozott fel, milyen helyzetek alakultak ki melyek problémát, feszültséget okoznak).
Martinelli: Ezen kívül kérném a véleményét az egészséges életmódról, pár szóban.
Dr. Boldog Zsuzsanna: Az egészséges életmód számomra azt jelenti, hogy odafigyelek az egészségvédő és egészségkárosító dolgokra és igyekszem egy olyan életvitelt kialakítani, mellyel tudatosan megőrizhetem az egészségem, csökkenthetem, megelőzhetem a betegségeket és egy boldog, kiegyensúlyozott életet élhetek.
Gyakorlatilag így a cél ugyanaz, a "kivitelezés" különböző. Ha pl. az étkezést nézzük az az ember, aki a munkája miatt hét közben nem tudja maga elkészíteni az ételt máshol eszik, tudja kompenzálni azzal, hogy kiegészíti megfelelő tartalmas reggelivel, napközben nem kakaós csigát, hanem gyümölcsöt, zöldséget nasizik és hétvégén készíti el magának úgy az ételt, ahogy megfelelőnek gondolja. Ha csak így tudja megoldani, akkor nem szabad még pszichésen terhelnie magát, hanem az egyéb tényezőkre kell rákoncentrálnia. Lehet, hogy egy vidéki embernek könnyebb friss, vitamindús zöldséget fogyasztani, de nehezebben oldja meg a rendszeres mozgást, mert ott nincs vagy nem szereti azt a csoportos lehetőséget ami van és neki otthon, egyedül kell rávennie magát, hogy mozogjon…..stb.
Szóval hosszasan lehetne a példákat írni. A lényeg a változtatás az egyén számára ideális felé és a lelki erősítés, motiváció a cél felé, ami mindenkinek ugyanaz, még akkor is, ha a gyakorlatban mindenkinek más és más.
Dr. Boldog Zsuzsanna a következő anyagokra hívja fel a figyelmünket:
Tisztelt Dr. Boldog Zsuzsanna, itt is köszönöm, hogy válaszolt a kérdéseimre és ezáltal segített azoknak, akik a helyes utat keresik.